Tuesday, May 24, 2011

Apa itu Lycopene?


Lycopene adalah sejenis antioksidan yang terdapat dalam buah-buahan atau sayuran berwarna ungu, merah atau oren. Antioksidan dapat meneutralkan tindakan radikal bebas seterusnya menghalang kerosakan pada sel-sel tubuh. Radikal bebas adalah hasil sampingan proses penjanaan tenaga oleh badan kita, yang boleh membahayakan. Ia boleh merosakan sel tubuh, membuat kolesterol LDL menjadi lebih teruk dan membuat kacau di merata tempat dalam tubuh kita. Tubuh kita tidak mengeluarkan antioksidan secra semulajadi oleh itu ia memerlukan pelbagai jenis antioksidan yang terkandung dalam makanan untuk membantu  meneutralkan     radikal   bebas.
Kajian menunjukkan pengambilan makanan yang kaya dengan lycopene dapat membantu mengurangkan risiko penyakit Kanser Prostat dan Kanser Payudara,‘macular degeneration’ dan penyakit Kardiovascular.  Lycopene juga dapat menghalang Osteoporosis dan mengurangkan simpton allergi. Kajian juga mendapati Lycopene  dapat menghalang tumbesaran tumor.
Pihak FDA ( Food & Drug Administration) telah membuat kajian intensif terhadap data-data yang terdapat pada Lycopene dan pencegahan Kanser. Walaupun kajian difokuskan kepada Kanser Prostat, mereka juga  mengambil kira pelbagai jenis Kanser yang lain seperti Payudara, Servik, Endometrial dan Kanser Ovari. Pihak FDA menemukan bukti-bukti terhad untuk mengaitkan pengambilan lycopene dalam mengurangkan risko Kanser Prostat.
Persatuan Kanser Amerika melaporkan, hasil kajian di kebanyakan Negara menemukan, kumpulan orang yang memiliki  kadar lycopene yang tinggi dalam darah lebih rendah risiko untuk mendapat penyakit Kanser.
Kajian Barat  sering mengaitkan Lycopene dengan buah tomato dan dalam banyak lapuran & penulisan ilmiah banyak berkisar tentang  buah tomato sementara buah-buah lain yang berwarna disebut secara ringkas. Kadar pengambilan harian Lycopene yang disyorkan ialah 25 ke 75 mg. Tetapi sekiranya anda mahukan perlindungan yang lebih, tidak ada sukatan yang khusus apa lagi jika terdapat tanda-tanda sel  kanser atau pun jika telah disahkan mengidap  penyakit kanser.
Tetapi tahukah anda bahawa buah jambu batu merah mengandungi Lycopene dalam kadar 2x ganda lebih dari buah tomato.

Amounts per 1 cup              Cherry Tomatoes (149g)                          Pink Guava (165g)

Lycopene                                           3834 mcg                                             8586 mcg
Beta Carotene                                    669 mcg                                               617 mcg

Sumber : Nutrient data for this listing was provided by USDA SR-21.
Read More  
http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1927/2#ixzz1NG56BlSB

Pelbagai Cara untuk mendapatkan Lycopene

1.    Jus Tomato
Satu Gelas 200ml  tomato terdapat lebih 20 mg  lycopene, Jus tomato rendah dalam Kalori dan mengandungi banyak  vitamin A dan vitamin C. Disyorkan  jenama  R.W. Knudsen sejenis jus  organik dan rendah dalam sodium.

2.    Sehiris besar Tembikai
Sebiji Tembikai dihiris 16 keping. Setiap keping tembikai mengandungi 13 mg Lycopene. Tembikai juga adalah sumber baik Potassium, Vitamin C dan vitamin A.
3.     Salsa
Salsa digunakan sebgai sos pencecah. Setengah mangkuk Salsa mengandungi 7 mg Lycopene. Anda boleh buat sendiri  salsa  atau beli yang telah siap. Salsa sedapa dimakan bersama telur dan kentang atau sebagai pencecah baked tortilla chips.
4.     Grapefruit
Satu setengah biji buah grapefruit ada 2 mg Lycopene. Pink grapefruit juga rendah kalori dan sumber yang bagus untuk Vitamin  A dan C.


 
                                     200ml Jus Pink Guava mengandungi lebih
                                                        45 mg Lycopene



Rujukan: 
Dietary lycopene, tomato-based food products and cardiovascular disease in women. Sesso HD, Liu S, Gaziano JM, Buring JE. J Nutr. 2003 Jul;133(7):2336-41.
Lycopene. American Cancer Society. Last Revised: 05/13/2010.
Lycopene. U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health. Page last updated: 04 January 2011.
Qualified Health Claims: Letter Regarding Tomatoes and Prostate Cancer (Lycopene Health Claim Coalition) (Docket No. 2004Q-0201). Food and Drug Administration. November 8, 2005.

No comments:

Post a Comment